روانشناسی نابهنجاری
عارفه حمیده مقدم؛ زینب شریفی پور چوکامی؛ خزر تاج بخش
چکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسه نارسایی شناختی، پردازش هیجانی و تاب آوری در دانش آموزان دختر با و بدون اضطراب امتحان است. این پژوهش با طرح علی مقایسه ای انجام شد. نمونه پژوهش متشکل از 203 دانش آموز پایه دهم و یازدهم در سال 1398 (92 دانش آموز با اضطراب امتحان و 111 دانش آموز بدون اضطراب امتحان) بود که با نمره برش 50 از میان دانش آموزان شهر رشت با روش نمونه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مقایسه نارسایی شناختی، پردازش هیجانی و تاب آوری در دانش آموزان دختر با و بدون اضطراب امتحان است. این پژوهش با طرح علی مقایسه ای انجام شد. نمونه پژوهش متشکل از 203 دانش آموز پایه دهم و یازدهم در سال 1398 (92 دانش آموز با اضطراب امتحان و 111 دانش آموز بدون اضطراب امتحان) بود که با نمره برش 50 از میان دانش آموزان شهر رشت با روش نمونه گیری خوشه ای شناسایی و انتخاب شدند. آزمودنی ها پرسشنامه اضطراب امتحان اشپیل برگر، پرسشنامه نارسایی های شناختی برادبنت و همکاران، مقیاس پردازش هیجانی باکر و همکاران و مقیاس تاب آوری روان شناختی کانر و دیویدسون را تکمیل نمودند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد. نتایج نشان داد افراد با اضطراب امتحان در نارسایی های شناختی و پردازش هیجانی نمرات بالاتر و در تاب آوری نمرات پایین تری نسبت به افراد بدون اضطراب امتحان دارند. این یافته ها بیان می کند که نارسایی شناختی، پردازش هیجانی و تاب آوری در اضطراب امتحان نقش تعیین کننده ای دارند.